Επιλογής
Κινηματογράφος, μνήμη και Ιστορία
- ΜΑΘΗΣΙΑΚΑ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ
-
Στόχος του μαθήματος είναι η προσέγγιση κινηματογραφικών ταινιών διαφορετικών ρευμάτων, κινημάτων και εποχών της Ιστορίας του κινηματογράφου (ιταλικός νεορεαλισμός, Τρίτος κινηματογράφος, ΝΕΚ, σύγχρονος κινηματογράφος της Λατινικής Αμερικής). Μέσα από την προσέγγιση και την ανάλυση των κινηματογραφικών ταινιών, γίνεται η γνωριμία των φοιτητών με τη θεωρητική σκέψη του Μαρκ Φερρό και των πιο σύγχρονων μελετητών – μαθητών του γύρω από τη σχέση Κιν/φου και Ιστορίας .
- ΓΕΝΙΚΕΣ ΙΚΑΝΟΤΗΤΕΣ
-
● Αυτόνομη εργασία.
● Σεβασμός στη διαφορετικότητα και στην πολυπολιτισμικότητα.
● Σεβασμός στο φυσικό περιβάλλον.
● Επίδειξη κοινωνικής, επαγγελματικής και ηθικής υπευθυνότητας και ευαισθησίας σε θέματα φύλου.
● Άσκηση κριτικής σκέψης.
● Προαγωγή της ελεύθερης δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης
● Παραγωγή νέων ερευνητικών ιδεών, Άσκηση κριτικής και αυτοκριτικής
- ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ
-
Τα γεγονότα που σημάδεψαν το παρελθόν μιας ολόκληρης χώρας έχουν γίνει πολλές φορές αντικείμενο κινηματογραφικών αναπαραστάσεων. Πόλεμοι, εμφύλιες συρράξεις, στρατιωτικές δικτατορίες υπήρξαν η αφορμή για να γυριστούν ταινίες μυθοπλασίας και ντοκιμαντέρ που προκαλούν ερωτήματα σχετικά με τη δυνατότητα του κινηματογράφου να αναπαριστά το παρελθόν επιχειρώντας μια καινούρια προσέγγισή του. Σε κάθε ταινία πλέον αναζητούμε και τη διάσταση μιας ιστορικής πηγής και ανατρέχουμε στις εικόνες για κρυμμένες ίσως πληροφορίες. Το μάθημα επιχειρεί την προσέγγιση και την ανάλυση κινηματογραφικών ταινιών ακολουθώντας τη συνάντηση των δύο πεδίων στην οθόνη
Το μάθημα αναπτύσσεται σε 13 ενότητες.
1.Η ΣΚΕΨΗ ΤΟΥ ΜΑΡΚ ΦΕΡΡΟ ΓΙΑ ΤΟΝ ΚΙΝ/ΦΟ
2.Ο ΚΙΝ/ΦΟΣ ΜΑΡΤΥΡΑΣ ΤΟΥ 20ου ΑΙΩΝΑ
3.Η ΙΣΤΟΡΙΚΗ ΤΑΙΝΙΑ
4.ΚΙΝ/ΦΟΣ ΚΑΙ ΠΟΛΙΤΙΚΗ
5.ΤΟ ΙΣΤΟΡΙΚΟ ΝΤΟΚΙΜΑΝΤΕΡ
6.Ο Β’ ΠΑΓΚΟΣΜΙΟΣ ΠΟΛΕΜΟΣ ΣΤΗΝ ΟΘΟΝΗ
7.Ο ΤΡΙΤΟΣ ΚΙΝ/ΦΟΣ
8.Η ΠΕΡΙΠΤΩΣΗ ΤΗΣ ΛΑΤΙΝΙΚΗΣ ΑΜΕΡΙΚΗΣ,Α’: ΦΕΡΝΑΡΝΤΟ
ΣΟΛΑΝΑΣ
9.Η ΠΕΡΙΠΤΩΣΗ ΤΗΣ ΛΑΤΙΝΙΚΗΣ ΑΜΕΡΙΚΗΣ,Β’Ο ΝΕΟΣ ΑΡΓΕΝΤΙΝΙΚΟΣ ΚΙΝ/ΦΟΣ
10.Η ΠΕΡΙΠΤΩΣΗ ΤΗΣ ΛΑΤΙΝΙΚΗΣ ΑΜΕΡΙΚΗΣ,Γ’ : ΧΙΛΗ
11.Ο ΕΛΛΗΝΙΚΟΣ ΚΙΝ/ΦΟΣ ΚΑΙ Η ΙΣΤΟΡΙΑ
12.ΤΟ FREE CINEMA
13.Η ΠΕΡΙΠΤΩΣΗ ΤΟΥ ΝΕΟΥ ΕΛΛΗΝΙΚΟΥ ΚΙΝ/ΦΟΥ
- ΟΡΓΑΝΩΣΗ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ
-
Δραστηριότητα
Φόρτος Εργασίας Εξαμήνου
Διαλέξεις
50
Προβολή
κινηματογραφικών αποσπασμάτων
/Ανάλυση και μελέτη κινηματογραφικών αποσπασμάτων
25
Αυτοτελής μελέτη/ εξετάσεις/ εργασία
25
Σύνολο Μαθήματος
100
- ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ ΦΟΙΤΗΤΩΝ
-
- Γραπτή εργασία
- Γραπτή εξέταση
- ΣΥΝΙΣΤΩΜΕΝΗ-ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ
-
• DE BAECQUE Antoine, (2008), L’histoire-caméra, Paris, Éditions Gallimard..
• Cinémaction no 156, Le Nouveau du cinéma argentin, Éditions Charles Corlet, Paris 2015
• FERRO Marc, (1993), Cinéma et Histoire-nouvelle édition refondue, Paris, Éditions Gallimard, Collection Folio /Histoire.
• Cinémas d’ Amérique Latine no 11, Presses Universitaires du Mirail Toulouse,
• MANZI Joaquin, (2013), Aux armes cinémas ! Argentine : 1966-1976 : le PRT-ERP et la Cine de la Base, Paris, Presses Univérsiteires de France/Cned.
• MESSIAS Thomas, (2015), Le nouveau cinéma argentin, Levallois-Perret, Playlist Society.
• RICOEUR Paul, (2000), La mémoire, l’histoire, l’oubli, Paris, Éditions du Seuil.
• SORLINPierre, Κοινωνιολογία του κινηματογράφου, εκδόσεις Μεταίχμιο, Αθήνα 2004
• SORLINPierre, Ευρωπαϊκός κινηματογράφος ευρωπαϊκές κοινωνίες 1939-1990, εκδόσεις Νεφέλη, Αθήνα 2004
• PINELVincent, Σχολές κινήματα και είδη στον κινηματογράφο, εκδόσεις Μεταίχμιο, Αθήνα 2004
• ΣΤΑΥΡΟΠΟΥΛΟΥ ΜΙΚΑ, Κοινωνία και Κινηματογράφος, Μυρμιδόνες, Αθήνα 2011
• ΣΤΕΦΑΝΗ Εύα, 10 κείμενα για το ντοκιμαντέρ, εκδόσεις Πατάκη, Αθήνα 2004
• ISHAGPOURYoussef, Το σινεμά, εκδόσεις Τραυλός, Αθήνα 1997
- URL ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ ΣΤΟ ECLASS